Waarom wil ik meewerken aan het lesprogramma van Logisch Leren Lezen?
Als kind al las ik uren aan een stuk. Een boek las ik liefst in één ruk uit en ik lachte en huilde mee met de personages in het verhaal. Nog steeds ben ik een echte boekenverslindster!
Ik kan niet een dag weggaan zonder een boek mee te nemen en thuis moet er altijd een stapeltje boeken klaarliggen dat ik kan lezen. De paniek breekt me uit bij het idee dat er niets te lezen is. Het is mijn eerste passie!
Ik wilde eigenlijk kunstschilder worden, maar bij toeval ontdekte ik dat je ook educatieve/didactische materialen kan ontwerpen voor kinderen. Dat boeide mij meteen! Spellen bedenken en tekenen waarbij kinderen op speelse wijze inzicht krijgen in onderwerpen als gezonde voeding, of milieu of tafels of taal. Ik heb er dan ondertussen ook meer dan 300 ontworpen. Zelfs in Japan kun je een door mij ontworpen spel op school vinden.
In de jaren als spelontwerper maakte ik kennis met de pioniers van Beelddenken. Dat voelde aan als thuiskomen en heb ik mij het ‘signaleren van beelddenken’ eigen gemaakt. Daaruit volgde de noodzaak om in een eigen praktijk kinderen te helpen bij het beelddenken. Eenmaal de praktijk gestart ontdekte ik dat kinderen die vastlopen op school ook worstelen met sociaal-emotionele moeilijkheden. Om daar een goed antwoord op te kunnen geven heb ik mij verdiept in het geven van creatieve therapie. Tenslotte heb ik een aantal boeken geschreven om ook de leerkracht creatief te ondersteunen bij het begeleiden van kinderen bij moeilijke thema’s als beelddenken, tijd, letters, tafels en schrijven. Meer informatie geef ik op mijn website Boek in Beeld.
Kinderen die in mijn praktijk komen om geholpen te worden bij onder andere schoolse vaardigheden zijn in het begin niet zo’n fan van lezen. Ook het schrijven valt hen moeilijk, ze hebben er geen vat op, het is vermoeiend. De spellingsregels kunnen ze opnoemen maar niet toepassen. Deze kinderen zijn nochtans slim maar zijn bij de aanvang van het leesonderwijs op het verkeerde been gezet. De ommekeer begint met dat ik hen uitleg dat we niet kunnen horen wat we moeten schrijven: we moeten weten wat we moeten schrijven.
Vandaar dat het me ook een eer en genoegen zal zijn om mee te kunnen werken aan een programma als Logisch Leren Lezen. Want voorkomen is beter dan genezen.
Wat ik zie in mijn praktijk nadat er langzamerhand ‘taaldingetjes’ op hun plaats vallen is prachtig. Kinderen brengen plots een boek mee en laten me trots zien dat ze aan het lezen zijn. En eerst is dat een dun boek, maar al gauw worden dat serieuze boeken en het plezier in lezen is herontdekt. Dit is altijd een feestelijk blij moment dat me veel voldoening schenkt.
Voor alle kinderen die we van meet af willen boeien en in de goede richting willen zetten, wil ik me inzetten voor het programma omdat ik erin geloof dat het makkelijker, logischer en beter kan. En ja, ook leuker!
Magda Jacobs
klankbordmuze Logisch Leren Lezen
Ben je een ouder, leerkracht, politicus, taalkundige of andere geïnteresseerde uit Vlaanderen of Nederland?
info@logischlerenlezen.be Mastendreef 20, 2970 Schilde – België